Παρακαλώ χρησιμοποιήστε αυτό το αναγνωριστικό για να παραπέμψετε ή να δημιουργήσετε σύνδεσμο προς αυτό το τεκμήριο: https://digitalrepository.ekdd.gr/jspui/handle/123456789/1084
Πλήρης εγγραφή μεταδεδομένων
Πεδίο DCΤιμήΓλώσσα
dc.rights.licenseΑναφορά Δημιουργού - Μη Εμπορική Χρήση - Παρόμοια Διανομή (CC BY-NC-SA)el
dc.contributor.advisorΕΚΔΔΑel
dc.contributor.authorΛένη, Μαρία-
dc.contributor.authorΣυλαίου, Στέλλα-
dc.contributor.authorΤσιτούρη, Αμαλία-
dc.contributor.authorΦουρλίγκα, Εύα-
dc.contributor.editorΜπακογιάννη, Σοφία-
dc.creatorΕΚΔΔΑ.ΙΝΕΠel
dc.date.accessioned2025-10-03T06:13:01Z-
dc.date.available2025-10-03T06:13:01Z-
dc.date.issued2025-10-
dc.identifier.urihttps://digitalrepository.ekdd.gr/el
dc.identifier.urihttps://digitalrepository.ekdd.gr/jspui/handle/123456789/1084-
dc.descriptionΟ σκοπός του παρόντος εκπαιδευτικού αντικειμένου είναι να εξοπλίσει τους συμμετέχοντες με τις θεωρητικές γνώσεις και πρακτικές δεξιότητες που απαιτούνται για τον αποτελεσματικό σχεδιασμό στρατηγικών μέσα από τις οποίες συντελείται η επικοινωνία στο σύγχρονο μουσείο και, κυρίως, να αναλυθούν οι τρόποι υπέρβασης των ερμηνευτικών δυσκολιών που προκύπτουν κατά την εκπαιδευτική αξιοποίηση του υλικού πολιτισμού και να φωτιστεί, μέσα από το ελληνικό παράδειγμα, η διαδικασία παραγωγής ελκυστικών ανθρωποκεντρικών αφηγήσεων.el
dc.description.abstractΟι μουσειοπαιδαγωγικές δράσεις αποτελούν σημαντικό εργαλείο για την εξερεύνηση και κατανόηση της υλικής και άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς, με τρόπο διαδραστικό και βιωματικό. Βρίσκονται στον πυρήνα του σύγχρονου μουσείου που φιλοδοξεί να είναι προσβάσιμο, φιλόξενο και συμπεριληπτικό, προσφέροντας ποικίλες ευκαιρίες για ανταλλαγή γνώσεων, ψυχαγωγία και ανάπτυξη κριτικής σκέψης. Πρόκειται για θεματικά οργανωμένες δράσεις, που επιχειρούν πολυεπίπεδες ερμηνευτικές προσεγγίσεις των αντικειμένων, με σκοπό τη δημιουργία ελκυστικών ανθρωποκεντρικών αφηγήσεων, τη συζήτηση για το πολιτισμικά διαφορετικό και τη σύνδεση του χθες με το σήμερα. Οι μουσειακές εκπαιδευτικές δράσεις έχουν ως αφετηρία τα υλικά τεκμήρια του παρελθόντος, συγχρόνως όμως αξιοποιούν εποπτικά μέσα, εκπαιδευτικά υλικά και παιδαγωγικά εργαλεία που πλαισιώνουν και εμπλουτίζουν τη μουσειοπαιδαγωγική εμπειρία. Σχεδιάζονται από εξειδικευμένο προσωπικό και προσαρμόζονται στα επιμέρους χαρακτηριστικά, τα ενδιαφέροντα και τις ανάγκες της ομάδας κοινού στην οποία απευθύνονται. Στην παρούσα ενότητα θα διερευνήσουμε τις βασικές αρχές εκπαιδευτικής αξιοποίησης της υλικής και άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς, προκειμένου να ξεδιπλωθούν – με αφετηρία μουσειακές συλλογές, μνημεία, αρχαιολογικούς χώρους, ιστορικούς τόπους - ανθρώπινες ιστορίες του χθες και του σήμερα.el
dc.description.tableofcontents1. Οι μουσειοπαδαγωγικές δράσεις ως εργαλείο για την αφήγηση ανθρώπινων ιστοριών – Ματιές στο χθες και το σήμερα 6 1.1 Δράσεις εξωστρέφειας στο σύγχρονο μουσείο 8 1.2 Η μουσειακή εκπαίδευση στην Ελλάδα: βασικοί σταθμοί 12 1.3 Το παρελθόν ταξιδεύει στο παρόν: ερμηνευτικές προκλήσεις κατά την εκπαιδευτική αξιοποίηση του υλικού πολιτισμού 16 1.4 Οι διαφορετικές ιστορίες ενός αντικειμένου 22 1.5 Παραδείγματα ερμηνευτικών προσεγγίσεων της υλικής πολιτιστικής κληρονομιάς 24 1.6 Η άυλη κληρονομιά, πολύτιμο εργαλείο στον μουσειοπαιδαγωγικό σχεδιασμό 28 Βιβλιογραφία 1ης ενότητας 31 2. Μεθοδολογία σχεδιασμού, υλοποίησης και αξιολόγησης εκπαιδευτικών δράσεων 35 2.1 Παράγοντες που επηρεάζουν τον σχεδιασμό των εκπαιδευτικών δράσεων 37 2.2 Μεθοδολογικές προσεγγίσεις: Εκπαιδευτικές θεωρίες, παιδαγωγικές μέθοδοι και εργαλεία 40 2.2.1 Εκπαιδευτικές θεωρίες 41 2.2.1.1 Θεωρίες της γνώσης 41 2.2.1.2 Θεωρίες της μάθησης 42 2.2.1.2.1 Θεωρία του συμπεριφορισμού 43 2.2.1.2.2 Γνωσιακή θεωρία της μάθησης 43 2.2.1.2.3 Θεωρία του εποικοδομητισμού 44 2.2.2 Μουσειοπαιδαγωγικά εργαλεία και τεχνικές 46 2.2.2.1 Αφηγηματικές μέθοδοι και εργαλεία 47 2.2.2.1.1 Διήγηση ιστοριών 47 2.2.2.2 Διαλογική μορφή 48 2.2.2.2.1 Κατευθυνόμενος διάλογος 49 2.2.2.3 Ανακαλυπτική μέθοδος 50 2.2.2.4 Βιωματική μέθοδος 51 2.2.2.4.1 Δραστηριότητες – Εργαστήρια εικαστικών τεχνών 52 2.2.2.4.2 Δραστηριότητες – Εργαστήρια παραστατικών τεχνών 53 2.3 Οργάνωση της πορείας εκπαιδευτικών δράσεων. 55 2.4 Εποπτικά μέσα και ανάπτυξη εκπαιδευτικού υλικού 56 2.4.1 Έντυπα / φυλλάδια 57 2.4.2 Μουσειοσκευές 57 2.4.3 Ψηφιακές εφαρμογές 59 2.5 Αξιολόγηση της εκπαιδευτικής δράσης 60 2.5.1 Σταδιολόγηση της αξιολογικής διαδικασίας 61 2.5.2 Μεθοδολογικά εργαλεία της έρευνας αξιολόγησης 61 Βιβλιογραφία 2ης ενότητας 64 3. Οι διαφορετικές ομάδες κοινού και ο σχεδιασμός εκπαιδευτικών δράσεων με βάση τα χαρακτηριστικά τους 67 3.1 Εισαγωγή 69 3.2 Ανακαλύπτοντας τις διαφορετικές ομάδες κοινού 71 3.2.1 Σχολικές ομάδες 74 3.2.2 Οικογένειες 77 3.2.3 Άτομα Τρίτης Ηλικίας 78 3.2.4 Άτομα με Αναπηρία (ΑμεΑ) 80 3.2.4.1 Άτομα με κινητική αναπηρία 82 3.2.4.2 Άτομα με αισθητηριακή αναπηρία 83 3.2.4.2.1 Άτομα με ακουστική αναπηρία 83 3.2.4.2.2 Άτομα με οπτική αναπηρία 84 3.2.5 Άτομα με νοητική αναπηρία 86 3.2.6 Ρομά/Τσιγγάνοι 86 3.2.7 Τρόφιμοι σε καταστήματα κράτησης 88 Βιβλιογραφία 3ης ενότητας 92 4. Ψηφιακά Εργαλεία και Μέσα στον Σχεδιασμό Εκπαιδευτικών Δράσεων Πολιτισμού 98 4.1 Εισαγωγή στις ψηφιακές τεχνολογίες για τον πολιτισμό 100 4.2 Εισαγωγή στις βασικές αρχές σχεδιασμού μαθησιακών δραστηριοτήτων με την βοήθεια ψηφιακών τεχνολογιών στον τομέα του πολιτισμού 111 4.3. Σύνδεση ψηφιακών μέσων με θεωρίες μάθησης και μουσειοπαιδαγωγικές προσεγγίσεις 115 4.4 Παραδείγματα ψηφιακών εργαλείων και καλών πρακτικών: Μελέτες Περίπτωσης 120 Δραστηριότητες σχετικές με τις μελέτες περίπτωσης 124 4.5 Άσκηση εφαρμογής: σχεδιασμός εκπαιδευτικής δραστηριότητας μικρής κλίμακας με χρήση ψηφιακών μέσων και εργαλείων 126 ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ: Παράθεση ολοκληρωμένων παραδειγμάτων 129 Βιβλιογραφία 4ης ενότητας 130 5. Εργαστήριο σχεδιασμού εκπαιδευτικής δράσης, με αφετηρία ένα μνημείο / χώρο, μια μουσειακή συλλογή ή αρχειακό υλικό 134 5.1 Πλαίσιο της άσκησης: 136 5.2 Στάδια της άσκησης: 137el
dc.format.extent138el
dc.language.isogrel
dc.publisherΕΚΔΔΑel
dc.subjectΠολιτιστική και τουριστική ανάπτυξηel
dc.subject.otherΜουσειακή εκπαίδευσηel
dc.subject.otherΥλικός πολιτισμόςel
dc.titleΣχεδιασμός εκπαιδευτικών δράσεων στον τομέα του πολιτισμούel
dc.typeLearning Objectel
dc.rights.holderΕΚΔΔΑel
dc.subject.keywordsΜουσειοπαδαγωγικές δράσειςel
dc.subject.keywordsΠολιτιστική κληρονομιάel
dc.subject.keywordsΜουσειοσκευήel
dc.subject.keywordsΜουσειακό θέατροel
dc.subject.keywordsΣχολικές Ομάδεςel
dc.subject.keywordsΆτομα Τρίτης Ηλικίαςel
dc.subject.keywordsΡομάel
dc.subject.keywordsΤρόφιμοι Φυλακώνel
dc.subject.keywordsΜουσειακά εκπαιδευτικά προγράμματαel
dc.subject.keywordsΆυλη πολιτιστική κληρονομιάel
dc.subject.lifeventΠολιτισμός και Ελεύθερος Χρόνοςel
dc.contributor.reviewerΚασσελούρη, Ελένη-
dc.contributor.reviewerΜπουρμπούλη, Αγγελική-
Εμφανίζεται στις συλλογές:Εκπαιδευτικό Υλικό

Αρχεία σε αυτό το τεκμήριο:
Αρχείο Περιγραφή ΜέγεθοςΜορφότυπος 
ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΔΡΑΣΕΩΝ.pdf5.14 MBAdobe PDFΔείτε/ Ανοίξτε


Όλα τα τεκμήρια του δικτυακού τόπου προστατεύονται από πνευματικά δικαιώματα