Καλωσορίσατε
Το Ψηφιακό Αποθετήριο του ΕΚΔΔΑ είναι θεσμικά επιφορτισμένο με την συγκέντρωση, διαχείριση, και διάχυση της διοικητικής γνώσης, που παράγεται από τη λειτουργία της ελληνικής Δημόσιας Διοίκησης καθώς και από το ερευνητικό έργο που αναπτύσσεται από τους φορείς της Κεντρικής και Αποκεντρωμένης Διοίκησης καθώς και της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.
- Το αποθετήριό μας φιλοδοξεί να είναι σημείο αναφοράς και τεκμηρίωσης για τη δράση των δημοσίων φορέων και για κάθε πτυχή της δημόσιας πολιτικής στη χώρα μας...
- Εμπλουτίζεται διαρκώς με μελέτες, έρευνες, στοιχεία, δεδομένα και εκθέσεις που παράγονται από φορείς του Δημοσίου ή για λογαριασμό τους από άλλους φορείς
- Εμπλουτίζεται διαρκώς με στοιχεία που προέρχονται από εργαστήρια καινοτομίας, με το εκπαιδευτικό υλικό του Ινστιτούτου Επιμόρφωσης, με τις εργασίες των σπουδαστών της ΕΣΔΔΑ.
- Συνδέεται με τη βιβλιοθήκη του ΕΚΔΔΑ
Ανοιχτό στους δημόσιους φορείς, στις επιχειρήσεις, στην ακαδημαϊκή και ερευνητική κοινότητα και σε κάθε μέλος της κοινωνίας που αναζητά τεκμηρίωση και πληροφόρηση για τη γνώση και την καινοτομία που παράγεται στα πλαίσια της ελληνικής δημόσιας διοίκησης.
Ανακαλύψτε τις δυνατότητες που προσφέρει το Ψηφιακό Αποθετήριο, επιλέγοντας το ρόλο του επισκέπτη, ή εγγραφείτε ως χρήστης ή καταθέτης.
Καλή περιήγηση!
https://digitalrepository.ekdd.gr/jspui/handle/123456789/1068
Πεδίο DC | Τιμή | Γλώσσα |
---|---|---|
dc.rights.license | Αναφορά Δημιουργού - Μη Εμπορική Χρήση - Παρόμοια Διανομή (CC BY-NC-SA) | el |
dc.contributor.advisor | ΕΚΔΔΑ | el |
dc.contributor.author | Κοττώρης, Σπυρίδων | - |
dc.contributor.editor | Κουτσοσίμου, Μελπομένη | - |
dc.creator | ΕΚΔΔΑ.ΙΝΕΠ | el |
dc.date.accessioned | 2025-06-30T08:32:46Z | - |
dc.date.available | 2025-06-30T08:32:46Z | - |
dc.date.issued | 2025-06 | - |
dc.identifier.uri | https://digitalrepository.ekdd.gr/ | el |
dc.identifier.uri | https://digitalrepository.ekdd.gr/jspui/handle/123456789/1068 | - |
dc.description | Η συναισθηματική νοημοσύνη (ΣΝ) αποτελεί ένα δυναμικό σύστημα δεξιοτήτων που εμπλέκει την ικανότητα του ατόμου να αναγνωρίζει, να εκφράζει και να διαχειρίζεται συναισθήματα τόσο του εαυτού όσο και των άλλων. Η ΣΝ έχει κατακτήσει σταδιακά κεντρική θέση στην προσωπική και επαγγελματική ζωή, καθώς συνδέεται άμεσα με την ποιότητα των σχέσεων, την επικοινωνία, την απόδοση και τη λήψη αποφάσεων (Goleman, 1995). Στο πλαίσιο της Δημόσιας Διοίκησης, η σημασία της ενισχύεται λόγω της πολυπλοκότητας των κοινωνικών αλληλεπιδράσεων, της ανάγκης για αποτελεσματική συνεργασία και της εξυπηρέτησης του δημοσίου συμφέροντος. | el |
dc.description.abstract | Η ΣΝ συνδέεται άμεσα με την οργανωσιακή επικοινωνία. Ενισχύει την αυθεντικότητα στις σχέσεις, τη σαφήνεια στα μηνύματα και τη δημιουργία κλίματος 8 εμπιστοσύνης και σεβασμού (Clarke, 2010). Η συναισθηματικά ευφυής επικοινωνία δεν περιορίζεται στη ρητορική ικανότητα, αλλά απαιτεί ενεργητική ακρόαση, διαχείριση συγκρούσεων και προσαρμογή στο εκάστοτε συναισθηματικό κλίμα της ομάδας. Η ΣΝ μπορεί να αποτελέσει μοχλό ενίσχυσης της εσωτερικής συνοχής, ιδιαίτερα σε δομές της Δημόσιας Διοίκησης που χαρακτηρίζονται από αυστηρές ιεραρχίες. Η ανάπτυξη της ΣΝ σχετίζεται και με ένα αξιακό σύστημα αναφοράς. Οι αξίες επηρεάζουν τις στάσεις, τις αποφάσεις και τα όρια που θέτει το άτομο. Η διαδικασία αναστοχασμού πάνω σε αξίες όπως η ακεραιότητα, ο σεβασμός και η κοινωνική υπευθυνότητα συμβάλλει στην αυτορρύθμιση και την προσωπική ευθυγράμμιση με τον ρόλο του/της δημόσιου/ας λειτουργού. Μέσα από ασκήσεις ενσυνειδητότητας, τεχνικές αυτοπαρατήρησης και συζήτηση σε ομάδες, οι επιμορφούμενοι/ες μπορούν να εντοπίσουν αξιακές ασυμβατότητες και να επαναπροσδιορίσουν υγιή προσωπικά και επαγγελματικά όρια (Sinek, 2009). Συμπερασματικά, η συναισθηματική νοημοσύνη, σε συνδυασμό με ένα σταθερό σύστημα αξιών και συνειδητή επικοινωνιακή στάση, συνιστά βασικό παράγοντα για την αποτελεσματικότητα, τη διαφάνεια και την ανθρώπινη προσέγγιση στη Δημόσια Διοίκηση. | el |
dc.description.tableofcontents | 1. Συναισθηματική Νοημοσύνη, Οργανωσιακή Επικοινωνία και Αξιακό Σύστημα Αναφοράς 7 1.1 Η συναισθηματική νοημοσύνη ως βασικός παράγοντας προσωπικής και επαγγελματικής ισορροπίας................................................................................................. 11 1.2 Θεωρητικά μοντέλα συναισθηματικής νοημοσύνης και πρακτικές εφαρμογές στο εργασιακό περιβάλλον ......................................................................................................... 12 1.3 Νευροβιολογικές βάσεις της συναισθηματικής νοημοσύνης και κατανόηση της ανθρώπινης συμπεριφοράς .................................................................................................. 14 1.4 Συναισθηματική νοημοσύνη και βελτίωση της οργανωσιακής επικοινωνίας........ 17 1.5 Αυτογνωσία, αυτορρύθμιση και προσωπικά/επαγγελματικά όρια στη δημόσια υπηρεσία ............................................................................................................................. 19 1.6 Αξίες, νόημα και συναισθηματική νοημοσύνη στον ρόλο του δημόσιου λειτουργού .......................................................................................................................... 21 Βιβλιογραφία 1ης Ενότητας ................................................................................................ 24 2. Αυτορρύθμιση: ο ρόλος της προσωπικότητας στη διαμόρφωσή της .............................. 26 2.1 Αυτορρύθμιση: ο ρόλος της προσωπικότητας στη διαμόρφωση της Συναισθηματικής Νοημοσύνης ........................................................................................... 28 2.2 Από την αυτορρύθμιση στην αυτό-αποτελεσματικότητα ..................................... 34 2.2.1 Παράγοντες που συνδέονται με την αυτορρύθμιση κι επηρεάζουν την αποτελεσματικότητα, από την πλευρά της προσωπικότητας .......................................... 36 2.2.2 Διαχείριση εμποδίων προσωπικής αποτελεσματικότητας ................................. 39 2.3 Αντιστάσεις στην ενδοπροσωπική και διαπροσωπική διαχείριση συναισθημάτων, με γνώμονα την κατάκτηση γνώσης του εσωτερικού κόσμου του εαυτού μας και των άλλων 46 2.3.1 Ο ψυχικός κόσμος, η δόμηση της προσωπικότητας και η αντίσταση στην αλλαγή 48 2.3.2 Ο ρόλος των Μηχανισμών Άμυνας ως ρυθμιστικός παράγοντας αντίστασης .. 50 2.3.3 Σκοτεινή Συναισθηματική Νοημοσύνη ............................................................. 54 2.3.4 Συναισθηματική Νοημοσύνη και άγχος ............................................................ 55 2.3.5 Συναισθηματική νοημοσύνη και αυτοεκτίμηση ................................................ 56 2.3.6 Ο κυνισμός για την οργανωσιακή αλλαγή ......................................................... 57 2.5 Ενσυναισθητικό ενδιαφέρον: ο δρόμος προς την Αυτοεπίγνωση .......................... 66 Βιβλιογραφία 2ης Ενότητας ................................................................................................ 70 3. Κινητοποίηση: θεωρίες παρακίνησης και ικανοποίηση από την εργασία ........................... 74 3.1 Θεμελιώδεις θεωρίες παρακίνησης και η εφαρμογή τους στο σύγχρονο εργασιακό περιβάλλον .......................................................................................................................... 77 3.2 Εναλλακτικά μέσα και μορφές παρακίνησης στον δημόσιο τομέα ....................... 79 3.3 Εργασιακή δέσμευση και κίνητρα – Μια σχέση αλληλεπίδρασης ........................ 80 3.4 Ικανοποίηση από την εργασία και οι παράγοντες που την επηρεάζουν ................ 82 4 3.5 Ανίχνευση και πρόληψη του επαγγελματικού burnout .......................................... 83 3.6 Προώθηση της ευημερίας και δημιουργία θετικής εργασιακής κουλτούρας......... 85 Βιβλιογραφία 3ης Ενότητας ................................................................................................ 88 4. Κοινωνική επίγνωση: ενσυναίσθηση και διασύνδεσή της με την ψυχική ανθεκτικότητα, προς την αυτογνωσία ............................................................................................................... 90 4.1 Ενσυναίσθηση και συναισθηματική νοημοσύνη: συντονισμός κοινωνικών και συναισθηματικών δεξιοτήτων ως κλειδιά για το μετασχηματισμό της ψυχικής υγείας των εργαζομένων στο δημόσιο τομέα ........................................................................................ 94 4.2 Η ενσυναίσθηση και η συναισθηματική νοημοσύνη στο εργασιακό περιβάλλον 100 4.3 Ενσυναίσθηση, Συναισθηματική νοημοσύνη και εργασιακό άγχος .................... 102 4.4 Ενσυναίσθηση και Συναισθηματική νοημοσύνη: κοινό πεδίο δράσης ................ 104 4.5 Συντονισμός κοινωνικών και συναισθηματικών δεξιοτήτων ως μεθοδολογία τροποποίησης συμπεριφορών, στάσεων και αντιλήψεων ................................................. 110 4.5.1 Οφέλη μοντέλου κοινωνικο-συναισθηματικής αλληλεπίδρασης .................... 110 4.5.2 Αποτελεσματικότητα κοινωνικο-συναισθηματικής ολοκλήρωσης ................. 112 4.5.3 Προγράμματα κοινωνικο-συναισθηματικής μάθησης παγκοσμίως ................ 114 4.6 Μετασχηματισμός ψυχικής υγείας των εργαζομένων στο δημόσιο τομέα .......... 117 Βιβλιογραφία 4ης Ενότητας .............................................................................................. 122 5. Συλλογική Συναισθηματική Νοημοσύνη: Ομαδικότητα, Ηγεσία και Εφαρμογές στη Δημόσια Διοίκηση ................................................................................................................. 128 5.1 Η έννοια της συλλογικής ΣΝ και η σημασία της στις ομάδες εργασίας .............. 131 5.2 Δυναμική ομάδων και παράγοντες συνεργασίας ................................................. 132 5.3 Οι 5 δυσλειτουργίες των ομάδων και στρατηγικές αντιμετώπισης ..................... 134 5.4 Ηγεσία και συναισθηματική νοημοσύνη στις ομάδες εργασίας .......................... 135 5.5 Εφαρμογές της συλλογικής συναισθηματικής νοημοσύνης στη Δημόσια Διοίκηση 137 Βιβλιογραφία 5ης Ενότητας .............................................................................................. 139 | el |
dc.format.extent | 141 | el |
dc.language.iso | gr | el |
dc.publisher | ΕΚΔΔΑ | el |
dc.subject | Δημόσια διοίκηση και διακυβέρνηση | el |
dc.title | Συναισθηματική νοημοσύνη στη δημόσια διοίκηση - Εισαγωγή | el |
dc.title.alternative | Κύκλος ασύγχρονης επιμόρφωσης | el |
dc.type | Learning Object | el |
dc.rights.holder | ΕΚΔΔΑ | el |
dc.subject.keywords | Συναισθηματική νοημοσύνη | el |
dc.subject.keywords | Αλληλεπίδραση | el |
dc.subject.keywords | Οργανωσιακή αλλαγή | el |
dc.subject.keywords | Ευαλωτότητα | el |
dc.subject.keywords | Αλληλεπίδραση | el |
dc.subject.keywords | 'Ορια και αποδοχή | el |
dc.subject.lifevent | Δικαιοσύνη, Πολιτεία και Δημόσια Διοίκηση | el |
dc.contributor.reviewer | Βουτσά, Φωτεινή | - |
dc.contributor.reviewer | Γκίκα, Ελευθερία | - |
dc.contributor.reviewer | Κομσέλη, Φωτεινή | - |
Εμφανίζεται στις συλλογές: | Εκπαιδευτικό Υλικό |
Αρχείο | Περιγραφή | Μέγεθος | Μορφότυπος | |
---|---|---|---|---|
V6_ΤΕΛΙΚΟ ΚΕΙΜΕΝΟ-ΚΥΚΛΟΣ ΑΣΥΓΧΡΟΝΗΣ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ_ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΙΚΗ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗ ΣΤΗ ΔΗΜΟΣΙΑ ΔΙΟΙΚΗΣΗ_ΕΙΣΑΓΩΓΗ.pdf | 1.34 MB | Adobe PDF | Δείτε/ Ανοίξτε |
Όλα τα τεκμήρια του δικτυακού τόπου προστατεύονται από πνευματικά δικαιώματα