Παρακαλώ χρησιμοποιήστε αυτό το αναγνωριστικό για να παραπέμψετε ή να δημιουργήσετε σύνδεσμο προς αυτό το τεκμήριο: https://digitalrepository.ekdd.gr/jspui/handle/123456789/1068
Πλήρης εγγραφή μεταδεδομένων
Πεδίο DCΤιμήΓλώσσα
dc.rights.licenseΑναφορά Δημιουργού - Μη Εμπορική Χρήση - Παρόμοια Διανομή (CC BY-NC-SA)el
dc.contributor.advisorΕΚΔΔΑel
dc.contributor.authorΚοττώρης, Σπυρίδων-
dc.contributor.editorΚουτσοσίμου, Μελπομένη-
dc.creatorΕΚΔΔΑ.ΙΝΕΠel
dc.date.accessioned2025-06-30T08:32:46Z-
dc.date.available2025-06-30T08:32:46Z-
dc.date.issued2025-06-
dc.identifier.urihttps://digitalrepository.ekdd.gr/el
dc.identifier.urihttps://digitalrepository.ekdd.gr/jspui/handle/123456789/1068-
dc.descriptionΗ συναισθηματική νοημοσύνη (ΣΝ) αποτελεί ένα δυναμικό σύστημα δεξιοτήτων που εμπλέκει την ικανότητα του ατόμου να αναγνωρίζει, να εκφράζει και να διαχειρίζεται συναισθήματα τόσο του εαυτού όσο και των άλλων. Η ΣΝ έχει κατακτήσει σταδιακά κεντρική θέση στην προσωπική και επαγγελματική ζωή, καθώς συνδέεται άμεσα με την ποιότητα των σχέσεων, την επικοινωνία, την απόδοση και τη λήψη αποφάσεων (Goleman, 1995). Στο πλαίσιο της Δημόσιας Διοίκησης, η σημασία της ενισχύεται λόγω της πολυπλοκότητας των κοινωνικών αλληλεπιδράσεων, της ανάγκης για αποτελεσματική συνεργασία και της εξυπηρέτησης του δημοσίου συμφέροντος.el
dc.description.abstractΗ ΣΝ συνδέεται άμεσα με την οργανωσιακή επικοινωνία. Ενισχύει την αυθεντικότητα στις σχέσεις, τη σαφήνεια στα μηνύματα και τη δημιουργία κλίματος 8 εμπιστοσύνης και σεβασμού (Clarke, 2010). Η συναισθηματικά ευφυής επικοινωνία δεν περιορίζεται στη ρητορική ικανότητα, αλλά απαιτεί ενεργητική ακρόαση, διαχείριση συγκρούσεων και προσαρμογή στο εκάστοτε συναισθηματικό κλίμα της ομάδας. Η ΣΝ μπορεί να αποτελέσει μοχλό ενίσχυσης της εσωτερικής συνοχής, ιδιαίτερα σε δομές της Δημόσιας Διοίκησης που χαρακτηρίζονται από αυστηρές ιεραρχίες. Η ανάπτυξη της ΣΝ σχετίζεται και με ένα αξιακό σύστημα αναφοράς. Οι αξίες επηρεάζουν τις στάσεις, τις αποφάσεις και τα όρια που θέτει το άτομο. Η διαδικασία αναστοχασμού πάνω σε αξίες όπως η ακεραιότητα, ο σεβασμός και η κοινωνική υπευθυνότητα συμβάλλει στην αυτορρύθμιση και την προσωπική ευθυγράμμιση με τον ρόλο του/της δημόσιου/ας λειτουργού. Μέσα από ασκήσεις ενσυνειδητότητας, τεχνικές αυτοπαρατήρησης και συζήτηση σε ομάδες, οι επιμορφούμενοι/ες μπορούν να εντοπίσουν αξιακές ασυμβατότητες και να επαναπροσδιορίσουν υγιή προσωπικά και επαγγελματικά όρια (Sinek, 2009). Συμπερασματικά, η συναισθηματική νοημοσύνη, σε συνδυασμό με ένα σταθερό σύστημα αξιών και συνειδητή επικοινωνιακή στάση, συνιστά βασικό παράγοντα για την αποτελεσματικότητα, τη διαφάνεια και την ανθρώπινη προσέγγιση στη Δημόσια Διοίκηση.el
dc.description.tableofcontents1. Συναισθηματική Νοημοσύνη, Οργανωσιακή Επικοινωνία και Αξιακό Σύστημα Αναφοράς 7 1.1 Η συναισθηματική νοημοσύνη ως βασικός παράγοντας προσωπικής και επαγγελματικής ισορροπίας................................................................................................. 11 1.2 Θεωρητικά μοντέλα συναισθηματικής νοημοσύνης και πρακτικές εφαρμογές στο εργασιακό περιβάλλον ......................................................................................................... 12 1.3 Νευροβιολογικές βάσεις της συναισθηματικής νοημοσύνης και κατανόηση της ανθρώπινης συμπεριφοράς .................................................................................................. 14 1.4 Συναισθηματική νοημοσύνη και βελτίωση της οργανωσιακής επικοινωνίας........ 17 1.5 Αυτογνωσία, αυτορρύθμιση και προσωπικά/επαγγελματικά όρια στη δημόσια υπηρεσία ............................................................................................................................. 19 1.6 Αξίες, νόημα και συναισθηματική νοημοσύνη στον ρόλο του δημόσιου λειτουργού .......................................................................................................................... 21 Βιβλιογραφία 1ης Ενότητας ................................................................................................ 24 2. Αυτορρύθμιση: ο ρόλος της προσωπικότητας στη διαμόρφωσή της .............................. 26 2.1 Αυτορρύθμιση: ο ρόλος της προσωπικότητας στη διαμόρφωση της Συναισθηματικής Νοημοσύνης ........................................................................................... 28 2.2 Από την αυτορρύθμιση στην αυτό-αποτελεσματικότητα ..................................... 34 2.2.1 Παράγοντες που συνδέονται με την αυτορρύθμιση κι επηρεάζουν την αποτελεσματικότητα, από την πλευρά της προσωπικότητας .......................................... 36 2.2.2 Διαχείριση εμποδίων προσωπικής αποτελεσματικότητας ................................. 39 2.3 Αντιστάσεις στην ενδοπροσωπική και διαπροσωπική διαχείριση συναισθημάτων, με γνώμονα την κατάκτηση γνώσης του εσωτερικού κόσμου του εαυτού μας και των άλλων 46 2.3.1 Ο ψυχικός κόσμος, η δόμηση της προσωπικότητας και η αντίσταση στην αλλαγή 48 2.3.2 Ο ρόλος των Μηχανισμών Άμυνας ως ρυθμιστικός παράγοντας αντίστασης .. 50 2.3.3 Σκοτεινή Συναισθηματική Νοημοσύνη ............................................................. 54 2.3.4 Συναισθηματική Νοημοσύνη και άγχος ............................................................ 55 2.3.5 Συναισθηματική νοημοσύνη και αυτοεκτίμηση ................................................ 56 2.3.6 Ο κυνισμός για την οργανωσιακή αλλαγή ......................................................... 57 2.5 Ενσυναισθητικό ενδιαφέρον: ο δρόμος προς την Αυτοεπίγνωση .......................... 66 Βιβλιογραφία 2ης Ενότητας ................................................................................................ 70 3. Κινητοποίηση: θεωρίες παρακίνησης και ικανοποίηση από την εργασία ........................... 74 3.1 Θεμελιώδεις θεωρίες παρακίνησης και η εφαρμογή τους στο σύγχρονο εργασιακό περιβάλλον .......................................................................................................................... 77 3.2 Εναλλακτικά μέσα και μορφές παρακίνησης στον δημόσιο τομέα ....................... 79 3.3 Εργασιακή δέσμευση και κίνητρα – Μια σχέση αλληλεπίδρασης ........................ 80 3.4 Ικανοποίηση από την εργασία και οι παράγοντες που την επηρεάζουν ................ 82 4 3.5 Ανίχνευση και πρόληψη του επαγγελματικού burnout .......................................... 83 3.6 Προώθηση της ευημερίας και δημιουργία θετικής εργασιακής κουλτούρας......... 85 Βιβλιογραφία 3ης Ενότητας ................................................................................................ 88 4. Κοινωνική επίγνωση: ενσυναίσθηση και διασύνδεσή της με την ψυχική ανθεκτικότητα, προς την αυτογνωσία ............................................................................................................... 90 4.1 Ενσυναίσθηση και συναισθηματική νοημοσύνη: συντονισμός κοινωνικών και συναισθηματικών δεξιοτήτων ως κλειδιά για το μετασχηματισμό της ψυχικής υγείας των εργαζομένων στο δημόσιο τομέα ........................................................................................ 94 4.2 Η ενσυναίσθηση και η συναισθηματική νοημοσύνη στο εργασιακό περιβάλλον 100 4.3 Ενσυναίσθηση, Συναισθηματική νοημοσύνη και εργασιακό άγχος .................... 102 4.4 Ενσυναίσθηση και Συναισθηματική νοημοσύνη: κοινό πεδίο δράσης ................ 104 4.5 Συντονισμός κοινωνικών και συναισθηματικών δεξιοτήτων ως μεθοδολογία τροποποίησης συμπεριφορών, στάσεων και αντιλήψεων ................................................. 110 4.5.1 Οφέλη μοντέλου κοινωνικο-συναισθηματικής αλληλεπίδρασης .................... 110 4.5.2 Αποτελεσματικότητα κοινωνικο-συναισθηματικής ολοκλήρωσης ................. 112 4.5.3 Προγράμματα κοινωνικο-συναισθηματικής μάθησης παγκοσμίως ................ 114 4.6 Μετασχηματισμός ψυχικής υγείας των εργαζομένων στο δημόσιο τομέα .......... 117 Βιβλιογραφία 4ης Ενότητας .............................................................................................. 122 5. Συλλογική Συναισθηματική Νοημοσύνη: Ομαδικότητα, Ηγεσία και Εφαρμογές στη Δημόσια Διοίκηση ................................................................................................................. 128 5.1 Η έννοια της συλλογικής ΣΝ και η σημασία της στις ομάδες εργασίας .............. 131 5.2 Δυναμική ομάδων και παράγοντες συνεργασίας ................................................. 132 5.3 Οι 5 δυσλειτουργίες των ομάδων και στρατηγικές αντιμετώπισης ..................... 134 5.4 Ηγεσία και συναισθηματική νοημοσύνη στις ομάδες εργασίας .......................... 135 5.5 Εφαρμογές της συλλογικής συναισθηματικής νοημοσύνης στη Δημόσια Διοίκηση 137 Βιβλιογραφία 5ης Ενότητας .............................................................................................. 139el
dc.format.extent141el
dc.language.isogrel
dc.publisherΕΚΔΔΑel
dc.subjectΔημόσια διοίκηση και διακυβέρνησηel
dc.titleΣυναισθηματική νοημοσύνη στη δημόσια διοίκηση - Εισαγωγήel
dc.title.alternativeΚύκλος ασύγχρονης επιμόρφωσηςel
dc.typeLearning Objectel
dc.rights.holderΕΚΔΔΑel
dc.subject.keywordsΣυναισθηματική νοημοσύνηel
dc.subject.keywordsΑλληλεπίδρασηel
dc.subject.keywordsΟργανωσιακή αλλαγήel
dc.subject.keywordsΕυαλωτότηταel
dc.subject.keywordsΑλληλεπίδρασηel
dc.subject.keywords'Ορια και αποδοχήel
dc.subject.lifeventΔικαιοσύνη, Πολιτεία και Δημόσια Διοίκησηel
dc.contributor.reviewerΒουτσά, Φωτεινή-
dc.contributor.reviewerΓκίκα, Ελευθερία-
dc.contributor.reviewerΚομσέλη, Φωτεινή-
Εμφανίζεται στις συλλογές:Εκπαιδευτικό Υλικό



Όλα τα τεκμήρια του δικτυακού τόπου προστατεύονται από πνευματικά δικαιώματα