Παρακαλώ χρησιμοποιήστε αυτό το αναγνωριστικό για να παραπέμψετε ή να δημιουργήσετε σύνδεσμο προς αυτό το τεκμήριο: https://digitalrepository.ekdd.gr/jspui/handle/123456789/1080
Πλήρης εγγραφή μεταδεδομένων
Πεδίο DCΤιμήΓλώσσα
dc.rights.licenseΑναφορά Δημιουργού - Μη Εμπορική Χρήση - Παρόμοια Διανομή (CC BY-NC-SA)el
dc.contributor.advisorΕΚΔΔΑel
dc.contributor.authorΒιτούλης, Μιχαήλ-
dc.contributor.authorΜαρίνος, Ανδρέας-
dc.contributor.authorΤζοβλά, Ειρήνη-
dc.contributor.editorΔιονάτος, Χαράλαμπος-
dc.creatorΕΚΔΔΑ.ΙΝΕΠel
dc.date.accessioned2025-09-23T08:55:48Z-
dc.date.available2025-09-23T08:55:48Z-
dc.date.issued2025-09-
dc.identifier.urihttps://digitalrepository.ekdd.gr/el
dc.identifier.urihttps://digitalrepository.ekdd.gr/jspui/handle/123456789/1080-
dc.descriptionΣκοπός του προγράμματος είναι οι εκπαιδευτικοί που ασκούν ή θα ασκήσουν καθήκοντα Ενδοσχολικού/ής Συντονιστή/τριας (ΕΣ) ή/και Παιδαγωγικού Συμβούλου-Μέντορα (ΠΣ-Μ) σε εκπαιδευτικές μονάδες να αποκτήσουν γνώσεις και δεξιότητες, που θα τους/τις βοηθήσουν να ασκήσουν τα καθήκοντα τους με αποτελεσματικό τρόπο.el
dc.description.abstractΈχει διαπιστωθεί ερευνητικά ότι τα πρώτα χρόνια διδασκαλίας είναι κρίσιμα για την επαγγελματική ανάπτυξη και την παραμονή των εκπαιδευτικών στο επάγγελμα, καθώς συχνά παρουσιάζουν σημαντικές προκλήσεις που μπορούν να οδηγήσουν σε πρόωρη εγκατάλειψη της καριέρας τους, καθώς η εμπειρική έρευνα υποδεικνύει με συνέπεια μια ανησυχητική τάση, όπου ένα σημαντικό ποσοστό εκπαιδευτικών διεθνώς, συγκεκριμένα μεταξύ 40% και 50%, αποχωρούν από το επάγγελμα μέσα στα πρώτα πέντε χρόνια της σταδιοδρομίας τους (Ingersoll & Strong, 2011). Αυτό το υψηλό ποσοστό αποχώρησης από τον επαγγελματικό ρόλο του εκπαιδευτικού αποδίδεται σε μεγάλο βαθμό στην έλλειψη επαρκούς υποστήριξης από τις εκπαιδευτικές δομές στις οποίες εντάσσονται (Ingersoll & Strong, 2011). Η διαπίστωση αυτή υπογραμμίζει μια επιτακτική και συστημική ανάγκη για δομημένους μηχανισμούς υποστήριξης, όπως το μέντορινγκ, προκειμένου να μετριαστεί αυτή η αποχώρηση, να ενισχυθεί η επιτυχής ένταξη στο επάγγελμα του εκπαιδευτικού και, τελικά, να εδραιωθεί το εκπαιδευτικό δυναμικό. Η παραμέληση διαχείρισης αυτού του δεδομένου μπορεί να υπονομεύσει τις προσπάθειες βελτίωσης της ποιότητας της διδασκαλίας, καθώς το εκπαιδευτικό σύστημα θα βιώνει μια συνεχή ροή και τακτική εναλλαγή νέων εκπαιδευτικών.el
dc.description.tableofcontentsΔήλωση Πνευματικών Δικαιωμάτων Εκπαιδευτικού Υλικού 12 Σκοπός του επιμορφωτικού προγράμματος 13 Σκοπός 13 Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα 13 ΕΝΟΤΗΤΑ: ΜΕΝΤΟΡΑΣ ΒΑΣΙΚΕΣ ΕΝΝΟΙΕΣ 14 1.1 Θεωρητικό Πλαίσιο Υποστήριξης των Πρωτοδιοριζόμενων Εκπαιδευτικών στην Ελλάδα μέσω του Θεσμού του Μέντορα 1.1.1. Εισαγωγή: Το Πλαίσιο Υποστήριξης των Πρωτοδιοριζόμενων Εκπαιδευτικών στην Ελλάδα και ο Ρόλος του Μέντορα 1.2. Θεωρητικό Πλαίσιο του Μέντορινγκ στην Εκπαίδευση 1.2.1. Θεωρία Κοινωνικής Μάθησης (Social Learning Theory) 1.2.2. Θεωρία Γνωστικής Ανάπτυξης (Cognitive Development Theory) 1.2.3. Θεωρία Μάθησης Ενηλίκων (Adult Learning Theory/Andragogy) 1.2.4. Μοντέλο Κοινωνικού Δικτύου Υποστήριξης (Social Support Network Model) 1.2.5. Άλλες Συναφείς Θεωρίες και Προσεγγίσεις 1.2.6. Εμπειρικά Ευρήματα για την Αποτελεσματικότητα και τις Προκλήσεις του Μέντορινγκ Εκπαιδευτικών 1.3. Βέλτιστες Πρακτικές στο Μέντορινγκ Εκπαιδευτικών 1.3.1. Προκλήσεις και Περιορισμοί των Προγραμμάτων Μέντορινγκ 1.4. Ο όρος «Παιδαγωγικός Σύμβουλος – Μέντορας» 1.5. Βασικά σημεία του θεσμικού πλαισίου 1.6. Ιεραρχική Δομή και Πλαίσιο Υποστήριξης των Πρωτοδιόριζόμενων Εκπαιδευτικών (Μέντορες) 1.7. Ο Ρόλος του Μέντορα στην Επαγγελματική Ανάπτυξη των Νεοεισερχόμενων Εκπαιδευτικών 1.7.1. Παροχή Καθοδήγησης και Υποστήριξης 1.7.2. Διευκόλυνση της Επαγγελματικής Μάθησης και του Αναστοχασμού: 1.7.3. Προαγωγή της Επαγγελματικής Ταυτότητας και Αυτονομίας 1.7.4. Καθήκοντα και Αρμοδιότητες των Μεντόρων σύμφωνα με το Θεσμικό Πλαίσιο 1.7.5. Διεύρυνση Καλών Πρακτικών σύμφωνα με θεωρητικές προσεγγίσεις 1.8. Υπευθυνότητα και Μεντορική Σχέση 1.8.1. Η Υπευθυνότητα του Μέντορα 1.8.2. Η Υπευθυνότητα του Μεντορευόμενου 1.8.3. Η Αρχή της Κοινής Υπευθυνότητας: 1.9. Δεοντολογία και Μεντορισμός: Μια Στενή Σχέση 1.9.1. Θεμελιώδεις Δεοντολογικές Αρχές στον Μεντορισμό 1.9.2. Ειδικότερα Δεοντολογικά Ζητήματα στη Μεντορική Σχέση 1.9.3. Προώθηση της Δεοντολογικής Πρακτικής στον Μεντορισμό 1.10. Στάδια Καθοδήγησης (Μεντορικής Σχέσης) 1.11. Ο Ρόλος του Ενδοσχολικού Συντονιστή (Συντονιστή Τάξης ή Γνωστικού Πεδίου) 1.11.1. Συντονισμός του Διδακτικού Έργου και Διασφάλιση της Συνέχειας 1.11.2. Ενίσχυση της Συνεργατικής Κουλτούρας και της Επαγγελματικής Ανάπτυξης: 1.11.3. Συμβολή στον Συνολικό Σχεδιασμό και την Αυτοαξιολόγηση της Σχολικής Μονάδας 1.11.4 Καθήκοντα και Αρμοδιότητες Ενδοσχολικών Συντονιστών 1.11.5. Θεσμικό Πλαίσιο (Βάσει Υ.Α. 101733/ΓΔ5/2021 & Ν. 4823/2021) 1.11.6. Διεύρυνση Βάσει Βιβλιογραφίας και Καλών Πρακτικών ΕΝΟΤΗΤΑ: ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ ΚΑΙ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΣΥΓΚΡΟΥΣΕΩΝ 64 2.1 Η τέχνη της επικοινωνίας 64 Σκοπός της θεματικής ενότητας 64 Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα 64 Εισαγωγή 64 2.1.1. Διαδικασία και συντελεστές της επικοινωνίας 66 2.1.2. Κρίσιμοι παράγοντες για αποτελεσματική επικοινωνία στο εργασιακό περιβάλλον 70 2.1.3. Χαρακτηριστικά καλού/ης ενεργού/ής ακροατή/τριας 73 2.1.4. Ομάδα/Δυναμική ομάδας/Χαρακτηριστικά αποτελεσματικής ομάδας 76 2.2. Δεξιότητες συνεργασίας και διαχείριση συγκρούσεων 81 Σκοπός της θεματικής ενότητας 81 Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα 81 Εισαγωγή 81 2.2.1. Διαφωνίες και συγκρούσεις στο εργασιακό περιβάλλον 82 2.2.2. Παράγοντες και στάδια εξέλιξης των συγκρούσεων 85 2.2.3. Τρόποι και τεχνικές διαχείρισης και επίλυσης συγκρούσεων 87 2.3. Επίλυση προβλήματος 89 2.4. Η Διαχείριση της Ετερότητας –Προσεγγίσεις σε ένα συμπεριληπτικό Σχολείο 95 Σκοπός της θεματικής ενότητας 95 Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα 95 Εισαγωγή 95 2.4.1. Ορισμός και χαρακτηριστικά της ετερότητας στο σχολικό περιβάλλον 96 2.4.2. Τρόποι αντιμετώπισης αρνητικών συμπεριφορών εντός της μαθητικής κοινότητας και εντός της ευρύτερης σχολικής κοινότητας 101 2.4.3. Το σχολείο ως μέρος της κοινωνίας και η τριαδική σχέση μαθητικής κοινότητας, εκπαιδευτικών, γονέων 105 Βιβλιογραφικές Αναφορές 109 3.1.ΕΝΕΡΓΕΙΕΣ ΕΝΔΟΣΧΟΛΙΚΩΝ ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΩΝ 113 3.1.1. Ο ρόλος των μεντόρων στην υποστήριξη και τον συντονισμό των εκπαιδευτικών: Δράσεις και καλές πρακτικές 113 3.1.2. Ο ρόλος των μεντόρων στον ρεαλιστικό προγραμματισμό και την εποπτεία της διδακτέας ύλης: Εφαρμογή στο ελληνικό εκπαιδευτικό πλαίσιο 118 α) Ρεαλιστικό, με βάση τον διαθέσιμο χρόνο και τις ανάγκες της τάξης 119 β) Ευέλικτο, ώστε να επιτρέπει αναπροσαρμογές όπου χρειάζεται 119 γ) Αξιολογήσιμο, με τρόπους παρακολούθησης της εφαρμογής και ανατροφοδότησης 120 3.1.3. Ο ρόλος των μεντόρων στον σχεδιασμό, την οργάνωση και τον προγραμματισμό της διδασκαλίας 124 3.2 ΕΝΕΡΓΕΙΕΣ ΜΕΝΤΟΡΩΝ 126 3.2.1. Ο ρόλος των μεντόρων στον ρεαλιστικό προγραμματισμό της διδακτέας ύλης και στην παιδαγωγική εποπτεία του 126 3.2.2. Σχεδιασμός – οργάνωση και προγραμματισμός διδασκαλιών 128 3.2.3. Ο ρόλος των μεντόρων στην αξιοποίηση εργαλείων και μεθόδων διδασκαλίας: Ενίσχυση της διδακτικής αποτελεσματικότητας 132 3.2.4. Ο ρόλος των μεντόρων και η παρουσίαση ποικίλων μεθόδων αξιολόγησης μαθητών: Προς μια αξιολόγηση για μάθηση και ενδυνάμωση 140 3.2.4.1. Διαμορφωτική αξιολόγηση: Εργαλείο για συνεχή βελτίωση 140 3.2.4.2. Ανάπτυξη μαθητών 142 3.2.4.3. Portfolio και φάκελοι εργασιών: Ορατότητα της μαθησιακής πορείας 143 3.2.4.4. Συνεργατικές μέθοδοι αξιολόγησης: Η αξιολόγηση ως συλλογική μάθηση 144 3.2.4.5. Ενίσχυση της ανάπτυξης μέσω της αξιολόγησης 145 3.2.5. Ο ρόλος των μεντόρων και καλές πρακτικές για τη δημιουργία κλίματος μάθησης και συνεργασίας στη σχολική τάξη 146 3.2.6. Ο ρόλος των μεντόρων στην καλλιέργεια καλών πρακτικών επικοινωνίας με γονείς και κηδεμόνες 148 3.3. ΕΙΔΙΚΑ ΓΙΑ ΜΕΝΤΟΡΕΣ: ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΚΑΛΩΝ ΠΡΑΚΤΙΚΩΝ 150 3.3.1. Καλές Πρακτικές για τη Δημιουργία Κλίματος Μάθησης και Συνεργασίας με Βοήθεια Μεντόρων στη Σχολική Τάξη 150 3.3.1.1. Ανάπτυξη σχέσης εμπιστοσύνης 151 3.3.1.2. Ενδυνάμωση συναισθηματικής και ψυχοκοινωνικής ανάπτυξης 152 Εργαλεία που προτείνει ο μέντορας στον εκπαιδευτικό για την ενδυνάμωση της συναισθηματικής και ψυχοκοινωνικής ανάπτυξης των μαθητών 152 3.3.1.3. Ενεργή συμμετοχή και αυτονομία 153 3.3.1.4. Ενθάρυνση του διαλόγου 155 3.3.1.5. Ενίσχυση της αίσθησης του ανήκειν και της ένταξης 156 Εργαλεία που προτείνει ο μέντορας στον εκπαιδευτικό για την ενίσχυση της αίσθησης του ανήκειν και της ένταξης 156 3.3.1.6. Προώθηση της ανατροφοδότησης και του αναστοχασμού 157 Εργαλεία που προτείνει ο μέντορας στον εκπαιδευτικό για την προώθηση της ανατροφοδότησης και του αναστοχασμού 158 Εκπαίδευση και υποστήριξη των μεντόρων 161 Εργαλεία για Εκπαίδευση και Υποστήριξη των Μεντόρων 161 3.3.2. Καλές πρακτικές για την αντιμετώπιση ατίθασων παιδιών με τη βοήθεια μεντόρων 162 Καλές πρακτικές για την υποστήριξη ατίθασων παιδιών, με καθοδήγηση από τον μέντορα 162 3.3.2.2. Χρήση εργαλείων αναστοχασμού και αυτορρύθμισης 164 Εργαλεία για Αναστοχασμό και Αυτορρύθμιση 164 3.3.2.3. Προσωποποιημένη υποστήριξη και ενίσχυση της ψυχοσυναισθηματικής ανάπτυξης 166 Εργαλεία που προτείνει ο μέντορας στον εκπαιδευτικό για προσωποποιημένη υποστήριξη και ψυχοσυναισθηματική ενδυνάμωση 166 3.3.2.4. Συνεργασία με το υπόλοιπο σχολικό προσωπικό και τους γονείς 167 Εργαλεία για τη συνεργασία με το υπόλοιπο σχολικό προσωπικό και τους γονείς 168 3.3.2.5 Ενδυνάμωση κοινωνικών δεξιοτήτων και ανάπτυξη θετικής σχολικής κουλτούρας 169 Εργαλεία για την ενδυνάμωση κοινωνικών δεξιοτήτων και ανάπτυξη θετικής σχολικής κουλτούρας 169 3.3.2.6. Εκπαίδευση και συνεχής υποστήριξη των μεντόρων 170 Εργαλεία και πρακτικές για την υποστήριξη και ανάπτυξη των μεντόρων 171 3.3.3. Διαφοροποίηση και προσαρμογή διδακτικών μεθόδων: Καθοδήγηση του εκπαιδευτικού από τον μέντορα 175 Προτεινόμενες πρακτικές διαφοροποίησης με καθοδήγηση από τον μέντορα 175 3.4. Πως μπορεί να καθοδηγήσει ένας Μέντορας τους Εκπαιδευτικούς για ορθό τρόπο επικοινωνίας με τους γονείς και κηδεμόνες των μαθητών 177 3.4.1. Παροχή Παραδείγματος (Role Modeling) 177 3.4.2. Εκπαίδευση σε Βασικές Δεξιότητες Επικοινωνίας 179 3.4.3. Καθοδήγηση για την Προετοιμασία της Επικοινωνίας 180 3.4.4. Ενθάρρυνση Θετικής και Ενδυναμωτικής Επικοινωνίας 182 3.4.5 Η δύναμη της ανατροφοδότησης και του αναστοχασμού στην ενδυνάμωση του εκπαιδευτικού για την επικοινωνία με τους γονείς 184 3.1.ΕΝΕΡΓΕΙΕΣ ΕΝΔΟΣΧΟΛΙΚΩΝ ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΩΝ 3.1.1. Ο ρόλος των μεντόρων στην υποστήριξη και τον συντονισμό των εκπαιδευτικών: Δράσεις και καλές πρακτικές………………………………………………………113 3.1.2. Ο ρόλος των μεντόρων στον ρεαλιστικό προγραμματισμό και την εποπτεία της διδακτέας ύλης: Εφαρμογή στο ελληνικό εκπαιδευτικό πλαίσιο…………………....117 3.2 ΕΝΕΡΓΕΙΕΣ ΜΕΝΤΟΡΩΝ 3.2.1. Ο ρόλος των μεντόρων στον ρεαλιστικό προγραμματισμό της διδακτέας ύλης και στην παιδαγωγική εποπτεία του……………………………………………………..126 3.2.2. Σχεδιασμός – οργάνωση και προγραμματισμός διδασκαλιών………………128 3.2.3. Ο ρόλος των μεντόρων στην αξιοποίηση εργαλείων και μεθόδων διδασκαλίας: Ενίσχυση της διδακτικής αποτελεσματικότητας 3.2.3.1. Ανάλυση εργαλείων διδασκαλίας: Πολλαπλασιαστές μάθησης και συνεργασίας…………………………………………………………………………132 3.2.3.2. Πολυτροπικά και εμπλουτισμένα εργαλεία μάθησης……………………….135 3.2.3.3. Εργαλεία για αναστοχαστική πρακτική………………………………….....136 3.2.3.4. Ετεροαξιολόγηση: Μαθαίνω αξιολογώντας τον άλλον……………………..138 3.2.4. Ο ρόλος των μεντόρων και η παρουσίαση ποικίλων μεθόδων αξιολόγησης μαθητών: Προς μια αξιολόγηση για μάθηση και ενδυνάμωση………………………139 3.2.4.1. Διαμορφωτική αξιολόγηση: Εργαλείο για συνεχή βελτίωση……………….140 3.2.4.2. Ανάπτυξη μαθητών…………………………………………………………141 3.2.4.3. Portfolio και φάκελοι εργασιών: Ορατότητα της μαθησιακής πορείας…….143 3.2.4.4. Συνεργατικές μέθοδοι αξιολόγησης: Η αξιολόγηση ως συλλογική μάθηση.144 3.2.4.5. Ενίσχυση της ανάπτυξης μέσω της αξιολόγησης…………………………..145 3.2.5. Ο ρόλος των μεντόρων και καλές πρακτικές για τη δημιουργία κλίματος μάθησης και συνεργασίας στη σχολική τάξη…………………………………………………146 3.2.6. Ο ρόλος των μεντόρων στην καλλιέργεια καλών πρακτικών επικοινωνίας με γονείς και κηδεμόνες………………………………………………………………...148 3.3. ΕΙΔΙΚΑ ΓΙΑ ΜΕΝΤΟΡΕΣ: ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΚΑΛΩΝ ΠΡΑΚΤΙΚΩΝ……..150 3.3.1. Καλές Πρακτικές για τη Δημιουργία Κλίματος Μάθησης και Συνεργασίας με Βοήθεια Μεντόρων στη Σχολική Τάξη……………………………………………..150 3.3.1.2. Ενδυνάμωση συναισθηματικής και ψυχοκοινωνικής ανάπτυξης…………..151 3.3.1.3. Ενεργή συμμετοχή και αυτονομία…………………………………………..153 3.3.1.4. Ενθάρυνση του διαλόγου …………………………….……………………154 3.3.1.5. Ενίσχυση της αίσθησης του ανήκειν και της ένταξης………………………155 3.3.1.6. Προώθηση της ανατροφοδότησης και του αναστοχασμού…………………157 3.3.2. Καλές πρακτικές για την αντιμετώπιση ατίθασων παιδιών με τη βοήθεια μεντόρων……………………………………………………………………………162 3.3.2.1. Καλλιέργεια σχέσης εμπιστοσύνης και σεβασμού…………………………162 3.3.2.2. Χρήση εργαλείων αναστοχασμού και αυτορρύθμισης……………………..163 3.3.2.3. Προσωποποιημένη υποστήριξη και ενίσχυση της ψυχοσυναισθηματικής ανάπτυξης………………………………………………………………………….165 3.3.2.4. Συνεργασία με το υπόλοιπο σχολικό προσωπικό και τους γονείς………...167 3.3.2.5 Ενδυνάμωση κοινωνικών δεξιοτήτων και ανάπτυξη θετικής σχολικής κουλτούρας………………………………………………………………………..168 3.3.2.6. Εκπαίδευση και συνεχής υποστήριξη των μεντόρων…………………….169 3.3.3. Διαφοροποίηση και προσαρμογή διδακτικών μεθόδων: Καθοδήγηση του εκπαιδευτικού από τον μέντορα…………………………………………………....174 3.4. Πως μπορεί να καθοδηγήσει ένας Μέντορας τους Εκπαιδευτικούς για ορθό τρόπο επικοινωνίας με τους γονείς και κηδεμόνες των μαθητών…………………………176 3.4.1. Παροχή Παραδείγματος (Role Modeling)……………………………………176 3.4.2. Εκπαίδευση σε Βασικές Δεξιότητες Επικοινωνίας………………………...…179 3.4.3. Καθοδήγηση για την Προετοιμασία της Επικοινωνίας……………………….179 3.4.4. Ενθάρρυνση Θετικής και Ενδυναμωτικής Επικοινωνίας……………………..181 3.4.5 Η δύναμη της ανατροφοδότησης και του αναστοχασμού στην ενδυνάμωση του εκπαιδευτικού για την επικοινωνία με τους γονείς………………………………….183el
dc.format.extent191el
dc.language.isogrel
dc.publisherΕΚΔΔΑel
dc.subjectΠιστοποίηση επάρκειαςel
dc.subject.otherΑνάπτυξη του ανθρώπινου κεφαλαίουel
dc.subject.otherΕκπαιδευτικές μονάδεςel
dc.titleΑνάπτυξη δεξιοτήτων των παιδαγωγικών συμβούλων- μεντόρων των σχολείων και των ενδοσχολικών συντονιστώνel
dc.typeLearning Objectel
dc.rights.holderΕΚΔΔΑel
dc.subject.keywordsΣχολικό περιβάλλονel
dc.subject.keywordsΣυγκρούσεις στο σχολικό περιβάλλονel
dc.subject.keywordsΜέντοραςel
dc.subject.keywordsΕνδοσχολικοί συντονιστέςel
dc.subject.keywordsΜαθητικές κοινότητεςel
dc.subject.lifeventΕκπαίδευση και Έρευναel
dc.contributor.reviewerΒουλτσίδης, Παντελής-
dc.contributor.reviewerΓούπος, Θεόδωρος-
Εμφανίζεται στις συλλογές:Εκπαιδευτικό Υλικό



Όλα τα τεκμήρια του δικτυακού τόπου προστατεύονται από πνευματικά δικαιώματα