Καλωσορίσατε
Το Ψηφιακό Αποθετήριο του ΕΚΔΔΑ είναι θεσμικά επιφορτισμένο με την συγκέντρωση, διαχείριση, και διάχυση της διοικητικής γνώσης, που παράγεται από τη λειτουργία της ελληνικής Δημόσιας Διοίκησης καθώς και από το ερευνητικό έργο που αναπτύσσεται από τους φορείς της Κεντρικής και Αποκεντρωμένης Διοίκησης καθώς και της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.
- Το αποθετήριό μας φιλοδοξεί να είναι σημείο αναφοράς και τεκμηρίωσης για τη δράση των δημοσίων φορέων και για κάθε πτυχή της δημόσιας πολιτικής στη χώρα μας...
- Εμπλουτίζεται διαρκώς με μελέτες, έρευνες, στοιχεία, δεδομένα και εκθέσεις που παράγονται από φορείς του Δημοσίου ή για λογαριασμό τους από άλλους φορείς
- Εμπλουτίζεται διαρκώς με στοιχεία που προέρχονται από εργαστήρια καινοτομίας, με το εκπαιδευτικό υλικό του Ινστιτούτου Επιμόρφωσης, με τις εργασίες των σπουδαστών της ΕΣΔΔΑ.
- Συνδέεται με τη βιβλιοθήκη του ΕΚΔΔΑ
Ανοιχτό στους δημόσιους φορείς, στις επιχειρήσεις, στην ακαδημαϊκή και ερευνητική κοινότητα και σε κάθε μέλος της κοινωνίας που αναζητά τεκμηρίωση και πληροφόρηση για τη γνώση και την καινοτομία που παράγεται στα πλαίσια της ελληνικής δημόσιας διοίκησης.
Ανακαλύψτε τις δυνατότητες που προσφέρει το Ψηφιακό Αποθετήριο, επιλέγοντας το ρόλο του επισκέπτη, ή εγγραφείτε ως χρήστης ή καταθέτης.
Καλή περιήγηση!
https://digitalrepository.ekdd.gr/jspui/handle/123456789/1084
Πεδίο DC | Τιμή | Γλώσσα |
---|---|---|
dc.rights.license | Αναφορά Δημιουργού - Μη Εμπορική Χρήση - Παρόμοια Διανομή (CC BY-NC-SA) | el |
dc.contributor.advisor | ΕΚΔΔΑ | el |
dc.contributor.author | Λένη, Μαρία | - |
dc.contributor.author | Συλαίου, Στέλλα | - |
dc.contributor.author | Τσιτούρη, Αμαλία | - |
dc.contributor.author | Φουρλίγκα, Εύα | - |
dc.contributor.editor | Μπακογιάννη, Σοφία | - |
dc.creator | ΕΚΔΔΑ.ΙΝΕΠ | el |
dc.date.accessioned | 2025-10-03T06:13:01Z | - |
dc.date.available | 2025-10-03T06:13:01Z | - |
dc.date.issued | 2025-10 | - |
dc.identifier.uri | https://digitalrepository.ekdd.gr/ | el |
dc.identifier.uri | https://digitalrepository.ekdd.gr/jspui/handle/123456789/1084 | - |
dc.description | Ο σκοπός του παρόντος εκπαιδευτικού αντικειμένου είναι να εξοπλίσει τους συμμετέχοντες με τις θεωρητικές γνώσεις και πρακτικές δεξιότητες που απαιτούνται για τον αποτελεσματικό σχεδιασμό στρατηγικών μέσα από τις οποίες συντελείται η επικοινωνία στο σύγχρονο μουσείο και, κυρίως, να αναλυθούν οι τρόποι υπέρβασης των ερμηνευτικών δυσκολιών που προκύπτουν κατά την εκπαιδευτική αξιοποίηση του υλικού πολιτισμού και να φωτιστεί, μέσα από το ελληνικό παράδειγμα, η διαδικασία παραγωγής ελκυστικών ανθρωποκεντρικών αφηγήσεων. | el |
dc.description.abstract | Οι μουσειοπαιδαγωγικές δράσεις αποτελούν σημαντικό εργαλείο για την εξερεύνηση και κατανόηση της υλικής και άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς, με τρόπο διαδραστικό και βιωματικό. Βρίσκονται στον πυρήνα του σύγχρονου μουσείου που φιλοδοξεί να είναι προσβάσιμο, φιλόξενο και συμπεριληπτικό, προσφέροντας ποικίλες ευκαιρίες για ανταλλαγή γνώσεων, ψυχαγωγία και ανάπτυξη κριτικής σκέψης. Πρόκειται για θεματικά οργανωμένες δράσεις, που επιχειρούν πολυεπίπεδες ερμηνευτικές προσεγγίσεις των αντικειμένων, με σκοπό τη δημιουργία ελκυστικών ανθρωποκεντρικών αφηγήσεων, τη συζήτηση για το πολιτισμικά διαφορετικό και τη σύνδεση του χθες με το σήμερα. Οι μουσειακές εκπαιδευτικές δράσεις έχουν ως αφετηρία τα υλικά τεκμήρια του παρελθόντος, συγχρόνως όμως αξιοποιούν εποπτικά μέσα, εκπαιδευτικά υλικά και παιδαγωγικά εργαλεία που πλαισιώνουν και εμπλουτίζουν τη μουσειοπαιδαγωγική εμπειρία. Σχεδιάζονται από εξειδικευμένο προσωπικό και προσαρμόζονται στα επιμέρους χαρακτηριστικά, τα ενδιαφέροντα και τις ανάγκες της ομάδας κοινού στην οποία απευθύνονται. Στην παρούσα ενότητα θα διερευνήσουμε τις βασικές αρχές εκπαιδευτικής αξιοποίησης της υλικής και άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς, προκειμένου να ξεδιπλωθούν – με αφετηρία μουσειακές συλλογές, μνημεία, αρχαιολογικούς χώρους, ιστορικούς τόπους - ανθρώπινες ιστορίες του χθες και του σήμερα. | el |
dc.description.tableofcontents | 1. Οι μουσειοπαδαγωγικές δράσεις ως εργαλείο για την αφήγηση ανθρώπινων ιστοριών – Ματιές στο χθες και το σήμερα 6 1.1 Δράσεις εξωστρέφειας στο σύγχρονο μουσείο 8 1.2 Η μουσειακή εκπαίδευση στην Ελλάδα: βασικοί σταθμοί 12 1.3 Το παρελθόν ταξιδεύει στο παρόν: ερμηνευτικές προκλήσεις κατά την εκπαιδευτική αξιοποίηση του υλικού πολιτισμού 16 1.4 Οι διαφορετικές ιστορίες ενός αντικειμένου 22 1.5 Παραδείγματα ερμηνευτικών προσεγγίσεων της υλικής πολιτιστικής κληρονομιάς 24 1.6 Η άυλη κληρονομιά, πολύτιμο εργαλείο στον μουσειοπαιδαγωγικό σχεδιασμό 28 Βιβλιογραφία 1ης ενότητας 31 2. Μεθοδολογία σχεδιασμού, υλοποίησης και αξιολόγησης εκπαιδευτικών δράσεων 35 2.1 Παράγοντες που επηρεάζουν τον σχεδιασμό των εκπαιδευτικών δράσεων 37 2.2 Μεθοδολογικές προσεγγίσεις: Εκπαιδευτικές θεωρίες, παιδαγωγικές μέθοδοι και εργαλεία 40 2.2.1 Εκπαιδευτικές θεωρίες 41 2.2.1.1 Θεωρίες της γνώσης 41 2.2.1.2 Θεωρίες της μάθησης 42 2.2.1.2.1 Θεωρία του συμπεριφορισμού 43 2.2.1.2.2 Γνωσιακή θεωρία της μάθησης 43 2.2.1.2.3 Θεωρία του εποικοδομητισμού 44 2.2.2 Μουσειοπαιδαγωγικά εργαλεία και τεχνικές 46 2.2.2.1 Αφηγηματικές μέθοδοι και εργαλεία 47 2.2.2.1.1 Διήγηση ιστοριών 47 2.2.2.2 Διαλογική μορφή 48 2.2.2.2.1 Κατευθυνόμενος διάλογος 49 2.2.2.3 Ανακαλυπτική μέθοδος 50 2.2.2.4 Βιωματική μέθοδος 51 2.2.2.4.1 Δραστηριότητες – Εργαστήρια εικαστικών τεχνών 52 2.2.2.4.2 Δραστηριότητες – Εργαστήρια παραστατικών τεχνών 53 2.3 Οργάνωση της πορείας εκπαιδευτικών δράσεων. 55 2.4 Εποπτικά μέσα και ανάπτυξη εκπαιδευτικού υλικού 56 2.4.1 Έντυπα / φυλλάδια 57 2.4.2 Μουσειοσκευές 57 2.4.3 Ψηφιακές εφαρμογές 59 2.5 Αξιολόγηση της εκπαιδευτικής δράσης 60 2.5.1 Σταδιολόγηση της αξιολογικής διαδικασίας 61 2.5.2 Μεθοδολογικά εργαλεία της έρευνας αξιολόγησης 61 Βιβλιογραφία 2ης ενότητας 64 3. Οι διαφορετικές ομάδες κοινού και ο σχεδιασμός εκπαιδευτικών δράσεων με βάση τα χαρακτηριστικά τους 67 3.1 Εισαγωγή 69 3.2 Ανακαλύπτοντας τις διαφορετικές ομάδες κοινού 71 3.2.1 Σχολικές ομάδες 74 3.2.2 Οικογένειες 77 3.2.3 Άτομα Τρίτης Ηλικίας 78 3.2.4 Άτομα με Αναπηρία (ΑμεΑ) 80 3.2.4.1 Άτομα με κινητική αναπηρία 82 3.2.4.2 Άτομα με αισθητηριακή αναπηρία 83 3.2.4.2.1 Άτομα με ακουστική αναπηρία 83 3.2.4.2.2 Άτομα με οπτική αναπηρία 84 3.2.5 Άτομα με νοητική αναπηρία 86 3.2.6 Ρομά/Τσιγγάνοι 86 3.2.7 Τρόφιμοι σε καταστήματα κράτησης 88 Βιβλιογραφία 3ης ενότητας 92 4. Ψηφιακά Εργαλεία και Μέσα στον Σχεδιασμό Εκπαιδευτικών Δράσεων Πολιτισμού 98 4.1 Εισαγωγή στις ψηφιακές τεχνολογίες για τον πολιτισμό 100 4.2 Εισαγωγή στις βασικές αρχές σχεδιασμού μαθησιακών δραστηριοτήτων με την βοήθεια ψηφιακών τεχνολογιών στον τομέα του πολιτισμού 111 4.3. Σύνδεση ψηφιακών μέσων με θεωρίες μάθησης και μουσειοπαιδαγωγικές προσεγγίσεις 115 4.4 Παραδείγματα ψηφιακών εργαλείων και καλών πρακτικών: Μελέτες Περίπτωσης 120 Δραστηριότητες σχετικές με τις μελέτες περίπτωσης 124 4.5 Άσκηση εφαρμογής: σχεδιασμός εκπαιδευτικής δραστηριότητας μικρής κλίμακας με χρήση ψηφιακών μέσων και εργαλείων 126 ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ: Παράθεση ολοκληρωμένων παραδειγμάτων 129 Βιβλιογραφία 4ης ενότητας 130 5. Εργαστήριο σχεδιασμού εκπαιδευτικής δράσης, με αφετηρία ένα μνημείο / χώρο, μια μουσειακή συλλογή ή αρχειακό υλικό 134 5.1 Πλαίσιο της άσκησης: 136 5.2 Στάδια της άσκησης: 137 | el |
dc.format.extent | 138 | el |
dc.language.iso | gr | el |
dc.publisher | ΕΚΔΔΑ | el |
dc.subject | Πολιτιστική και τουριστική ανάπτυξη | el |
dc.subject.other | Μουσειακή εκπαίδευση | el |
dc.subject.other | Υλικός πολιτισμός | el |
dc.title | Σχεδιασμός εκπαιδευτικών δράσεων στον τομέα του πολιτισμού | el |
dc.type | Learning Object | el |
dc.rights.holder | ΕΚΔΔΑ | el |
dc.subject.keywords | Μουσειοπαδαγωγικές δράσεις | el |
dc.subject.keywords | Πολιτιστική κληρονομιά | el |
dc.subject.keywords | Μουσειοσκευή | el |
dc.subject.keywords | Μουσειακό θέατρο | el |
dc.subject.keywords | Σχολικές Ομάδες | el |
dc.subject.keywords | Άτομα Τρίτης Ηλικίας | el |
dc.subject.keywords | Ρομά | el |
dc.subject.keywords | Τρόφιμοι Φυλακών | el |
dc.subject.keywords | Μουσειακά εκπαιδευτικά προγράμματα | el |
dc.subject.keywords | Άυλη πολιτιστική κληρονομιά | el |
dc.subject.lifevent | Πολιτισμός και Ελεύθερος Χρόνος | el |
dc.contributor.reviewer | Κασσελούρη, Ελένη | - |
dc.contributor.reviewer | Μπουρμπούλη, Αγγελική | - |
Εμφανίζεται στις συλλογές: | Εκπαιδευτικό Υλικό |
Αρχείο | Περιγραφή | Μέγεθος | Μορφότυπος | |
---|---|---|---|---|
ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΔΡΑΣΕΩΝ.pdf | 5.14 MB | Adobe PDF | Δείτε/ Ανοίξτε |
Όλα τα τεκμήρια του δικτυακού τόπου προστατεύονται από πνευματικά δικαιώματα